انا مصري عجيب
سمير الأمير
أنا مصري عجيب شيلت المغزة ولاد الديب عجبتني القافية هرشت قفايا فتحت عنيه برغم عمايا وعمايا ف رزق اليوم مطلوب ما انا بالكل واشرب بالمقلوب من يوم ما تولي الأمر الموت وحكمني الحاكم بالنبوت ولقيت الفقر بيجري وريا رتبت الحال عي عكس هوايا أنا مصري وعجيب استعجب مني وقال مذلول وبيرقص للزلزال
باركيلي أنا تعينت في محدودي الدخل
ىنسونا لما نانسكم شمروخي أخضر بنفسكم ** مش بس مروي بفلوسكم ** النيل بيسقيه لما يعوز! الأراجوز
حكوميكا
مربعات محمود بطرش
زماننا ما شي متشقلب الرقص صار له نقابة اللي وراه ضهر يغلب واللي مالوش تاكله ديابة ا
اللي اختشي طب مات ملعون ابوها الظروف ياحكومة مين مقامات رقاصة ولا فيلسوف؟
أمريكا سايق الدلال فينا بتأمر وتنهي ياحكومه غاوية الوصال باضحك وأنا قلبي يبكي الأصل مش بالمال ياللي نهبتو القرش... تبقا العيال رجال مش بالقصور والفرش يابلادي خيرك كتير منهوبة م الحيتان! نفسه حمامك يطير.. والعدل يلقي مكان
عاليه أهات الشوارع حكومتنا إدت طناش ... الشعب والع وضايع شئ ما بيهمهاش !!
زمن العبيد انتهي ياحكومة صحي النوم... الحكمة دي شفتها لا ظلم عمره يدوم
مسكين ومحمل حمله عيال فانقع الصوت / واتهد الحيل واته الإريل مال ع السور المعزه بتنطح فرن الطور والطور بيميل ويشد الحبل ويرخي الديل والديل دلدول – ما هو مش معقول معلول متشال شايل محمول
افهمني ياخال
راديو التوظيف قطع الإرسال والشركة سرحت العمال – شطبت فلوس وبقيت بلبوص – مستعجب ليه! قرص الطعمية بربع جنية!